Efter närmare sex år som företagare, så måste jag erkänna att jag har en spännande utmaning i mitt företagande. Att få möjlighet att utbilda och upplysa dig och andra människor i ämnen jag brinner för men där jag samtidigt kräver att du som person, för att ha någon som helst nytta av mig, måste förändras. Inte en bra utgångspunkt i samtalen med potentiella kunder måste tilläggas...
Insåg när jag pratade med en företagarkollega på kontoret, som jobbar som teknikkonsult, att trots att vi båda ses som "konsulter" så erbjuder vi helt olika lösningar på ett för kunden upplevt problem. Som teknikkonsult (och nu generaliserar jag ...), så säljer man en lösning som underlättar ett problem för en kund. Man levererar en lättnad - kanske till och med något som effektiviserar produktion eller liknande. När jag säljer en lösning så förväntar jag mig ett personligt engagemang hos personen som mottar lösningen och en vilja till personlig förändring - i beteende och möjligen attityder.
Att sälja kultur- och kommunikationsförståelse är en utmaning i sig, för vad betyder det egentligen?! Något enklare att förstå är kanske att jag säljer en kunskap i hur vår syn på och förståelse för olikheter starkt påverkar vår relation och dialog med andra människor. Men återigen - luddigt beskrivet av en expert på kommunikationens område som jag borde vara. Möjligen kan min beskrivning som kunnig inom områden som kommunikation, mångfald, integration, jämställdhet med mera bidra till en större förståelse för vad jag gör.
Jo, det jag kan erbjuda är att förbättra och förhoppningsvis också förändra något som du som kund känner inte fungerar så bra; kommunikationen internt, oengagerat ledarskap, medarbetare som upplever ojämställda villkor på arbete, en avsaknad av interkulturell förståelse vid kommunikation med nysvenskar eller vid säljkontakter med kunder från andra länder.
Men grejen är att om ovanstående relationer och kommunikation inte fungerar så bra eller behöver förbättras så är det din, eller dina medarbetares, förmåga att bygga just dessa relationer och kommunicera med andra människor som måste förändras. Det innebär, per se, att även du (och dina medarbetare) måste förändras för att något ska ske. Jag vet, vår initiala känsla är alltid att förkasta eller bortförklara sitt eget bidrag till sådant som inte fungerar, det är alltid någon annan eller något annat som är fel och får jag bara tillgång till några enkla verktyg, så kommer detta att lösa sig och bli bra ska du se...
Men, tyvärr, jag är ledsen - när det gäller denna ack så viktiga förmåga att bygga relationer och kommunicera, så måste du (som individ) vara med på tåget, du måste förstå vad som krävs av dig personligen för att kommunikationen ska bli bättre. Och det innebär också att du måste förändras om du vill få still stånd en förändring! Det betyder att du måste arbeta med dig själv och förstå dina utgångspunkter och förmågor. Och med det kommer också en insikt och via insikt nås förståelse och förståelse ger förändring. Och det är här jag kan vara till nytta - jag är din guide på vägen till ett förbättrat och förändrat kommunikativt beteende - men då måste du vilja förändras 🙂