LinkedIn
  |  
Blog
  |  
Publications

Interkulturell kompetens, en nödvändighet i en global värld!

Interkulturell kompetens förutsätter en individs kunskap om och förståelse för begreppen kultur och kommunikation. Som redan beskrivits i tidigare blogginlägg så är en samverkan mellan kultur och kommunikation grunden för interkulturell kommunikation (Hall, 1973). Utmaningen med att leva i en global miljö, med många olika kulturer, är att lära sig leva i en omvärld där ständiga och oförutsägbara händelser sker i mötet människor emellan. Den mänskliga naturens behov av trygghet föranleder individer att undvika otrygga situationer och den mentala hindret ”oro och rädsla” förstärker vid sådana situationer en redan osäker reaktion hos individen (Barna, 1998).

”Ett minne från min tid i Kanada på 80-talet var när jag precis anlänt till Queens University och skulle presenteras för mina kollegor, två universitetsstudenter från den geologiska institutionen – Darren och Tom. Handskakningen med Darren förflöt utan några problem, men när jag skulle hälsa på Tom, en blond, kortklippt och välbyggd kanadensare med bländande vit tandrad insmögs en viss osäkerhet i luften. Tom sträckte försiktigt fram sin hand och sa ”Hi, my name is Tom and I have a girlfriend ” varvid jag svarade, lätt förbryllad, ”Hi my name is Anna and I have a boyfriend ”. Det visade sig senare att Tom agerade, helt omedvetet, på sin stereotyp om lättfotade svenska kvinnor och det tog nästan en månad som kollegor innan Tom kunde tänka sig att arbeta i samma rum som jag utan någon annan närvarande i rummet. Han var helt enkelt mycket rädd att jag skulle locka honom på sexuella irrvägar...”

Det föreligger emellertid stora möjligheter att träna upp förmågan till en interkulturell kompetens men det är en process som tar tid. Det handlar om att förändra de egna attityder, vilket tar lång tid och kräver hårt arbete. Ett av dina bästa verktyg vad gäller att förändra attityder är att reflektera, reflektera och återigen reflektera över ditt eget såväl som andras beteende.

Interkulturell kompetens kräver...

För att behärska det interkulturella perspektivet och erhålla interkulturell kompetens så krävs förståelse för flera nyckelkomponenter och några av dessa är:

  • Kulturell medvetenhet: Förståelse för egna och andras kulturer och hur de påverkar beteende, interaktion och hur det påverkar vår tolkning, bedömning och dömandet av andra.
  • Empati: Förmåga att sätta sig in i andra människors perspektiv och upplevelser.
  • Flexibilitet: Beredskap att anpassa sitt beteende och sin kommunikationsstil beroende på den kulturella sammanhanget.
  • Kommunikationsförmåga: Effektiv användning av både verbal och ickeverbal kommunikation i olika kulturella sammanhang, dvs interkulturell kommunikation.

Om du vill fördjupa dig mer i detta, så är mitt tips att du läser min bok där jag fördjupar kunskapen om interkulturell kommunikation och interkulturell kompetens.

Rent praktiskt innebär det...

För att uppnå interkulturell kompetens är det en fördel om du som läsare, efter att ha läst detta blogginlägg (och tidigare), tar med dig att:

  1. Kultur är föränderligt och utvecklas ständigt via kommunikationen människor emellan och via den process som kallas för socialisering. Socialisering innebär att vi genom umgänge med andra människor i vår omgivning tar till oss de värderingar, traditioner och oskrivna regler som gäller i den specifika kulturen.
  2. En viktig utgångspunkt i förståelsen av andra kulturer är medvetenhet om den egna kulturen, det vill säga det egna kulturrastret (dvs din individuella uppsättning av värderingar, attityder och beteenden). Det individuella såväl som kollektiva kulturrastret påverkar din (och gruppens) tolkning, bedömning och dömning av skeenden och andras beteende och där ingår även det egna beteendet gentemot andra.
  3. Var medveten om att värderingar, attityder och beteenden som svenskar anser vara normala många gånger anses onormalt internationellt sett.
  4. Anpassa ditt budskap efter vilka dina mottagare är och deras förmåga och vilja att ta till sig budskapet.
  5. Gör inte misstaget att tro att den du kommunicerar med ser världen på samma sätt som du. Ställ motfrågor om du upptäcker att missförstånd uppstått, och utgå från att framgångsrik kommunikation kräver repetition för att nå ut.
  6. Din trovärdighet som kommunikatör är starkt kopplad till att ditt verbala budskap och ickeverbala uttryck signalerar samma sak. Fundera därför på vad du signalerar i din ickeverbala kommunikation; din kroppshållning, ansiktsuttryck, hur du gestikulerar, tonfall med mera.
  7. Utgå inte från att vi människor är lika, utan att vi är olika. Förstå att andra människor kan tolka, bedöma och döma världen helt annorlunda än du.
  8. Du behöver inte gilla eller acceptera “annorlunda” beteende, men du bör försöka förstå varifrån den kommer. Du kanske aldrig vänjer dig men det kan inte skada att försöka lista ut varför människor beter sig på det sätt du anser onormalt.
  9. Det finns alltid andra sätt att tolka eller utföra en uppgift än den du anser självklar. Värdera inte dessa andra alternativ negativt och reflektera över deras för och nackdelar innan du bestämmer dig för en slutgiltig metod.

Hur kan du utveckla interkulturell kompetens ?

  • Delta i utbildningar och workshops om interkulturell kommunikation.
  • Res och upplev olika kulturer närhelst möjligt.
  • Lyssna och observera hur andra kommunicerar och interagerar.
  • Ställ frågor och visa genuint intresse för andra kulturers traditioner och värderingar.

Här kan jag vara till hjälp med att navigera i begreppet interkulturell kompetens och bistå med att fylla på dina kunskaper!

Writer
Anna-Karin Byström
I have over 18 years of experience in the business world, I am a trained environmental- and natural resource planner and I have a Phil.Lic in Organisational Communication with a focus on Intercultural Communication and Change Communication. Here you can read about me, practical experience, what I sometimes talk about during lectures and training. During my years I have lived in Canada, China and Singapore and traveled in the international business world. Culture, and communication are exciting!

DC Consulting

Communication is the way forward! We help companies and organisations with intercultural competence, education and cultural understanding.
DC Consulting, Storgatan 19B, 891 34 Örnsköldsvik, +46 (0)70 263 00 04
closetagbars
en_GBEnglish (UK)
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram