Att en företagskultur påverkar organisationen och organisationens förändring är väl känt men vad menar man egentligen med företagskultur och förändringsprocess? Går det, som så många förespråkar, att förändra värderingar och attityder hos medlemmarna i en organisation under en ”kortare” period? Enligt min åsikt och livsfilosofi, så är det inte möjligt. Många organisationer gör misstaget att planera en förändringsprocess som ett projekt. Förändring är en process och inte något man som medlem i organisationen gör bara för att man blir tillsagd att förändras.
Kultur skapas i samspelet mellan människor inom organisationen. Kulturen förenar människorna i organisationen men håller dem också i ett järngrepp om vissa traditioner och synsätt är tillräckligt starka (det sitter i väggarna…). Eftersom skapandet av kultur är en dynamisk process så både vidmakthålls och omskapas kulturen ständigt i organisationen, då medlemmarna träffas, kommunicerar med varandra eller på andra sätt överför tankar och idéer till varandra.
Som förändringsledare, måste du veta vilken typ av företagskultur(er) organisationen har innan du kan ändra den/dem till något annat, något nytt. Kulturyttringar i organisationen, som exempelvis missförstånd mellan anställda och ledning, konflikter, personliga maktkamper, etc. kommer att förbli även om du byter namn på organisationen, chefernas titel, skapar nya organisationsscheman eller omformar logotypen. En kartläggning av kulturen(rna) är också viktigt eftersom vissa av de befintliga uppfattningarna bland de anställda kan vara värdefullt att behålla, medan vissa är i behov av förändring.
”Communication is culture and culture is communication” beskrev en guru inom området, Edward T Hall, kulturens påverkan på kommunikationen och vice versa. Så innan en organisation bestämmer sig för att förändras, behöver medlemmarna i organisationen veta varför en förändring är nödvändig. Det betyder också att organisationens förändringsledare själva måste förstå och kunna argumentera för varför förändring är nödvändig och kunna ange skälen för förändringen på ett begripligt och motiverande sätt.
”Culture does not change because we desire to change it. Culture changes when the organization is transformed – the culture reflects the realities of people working together every day” – Frances Hesselbein
Lär mer om vad jag kan göra för dig i din företagskultur och förändringsprocess på DC Consutling »